Nastal podzim, příroda zvolna usíná. To je ten pravý čas pro otevření mrazicích boxů v prodejnách a zařazení zmrazeného sortimentu do přípravy pokrmů.
Na počátku zimy, kdy namlsaní, rozmazlení čerstvým ovocem – právě o něm bude dnes řeč, hledáme cesty, kterak se s ním v nejlepší možné formě setkávat i během zimy. Vlastně je to trochu jinak. Cesta existuje, jde jen o to, se po ní vydat. Na mysli mám ovoce zmrazené. Takže: zmrazuje se spousta ovoce, od lesního či pěstovaného, bobulové, peckové i jádrové. Půlené, plátkované, ale také drcené. V posledním čase se objevují i některé exotické druhy.
I když u nás existují pěstitelé – třeba rybízu, není to všechno. Je skutečností, že ne všechny odrůdy vhodné ke konzumaci začerstva, se hodí ke zmrazení. To znamená buď pěstitele pro vhodné sorty získat, nebo je dovézt. Jiným důvodem pro import může být zmizelá základna pro sběr volně rostoucího ovoce. To je případ borůvek. Výkupny neexistují a sběrači pochopitelně svůj úlovek prodají raději hned v čerstvém stavu a „za živé“.
U dovozu se potom část sortimentu importuje už ve zmraženém stavu – třeba právě borůvky, nebo mango. Aniž by se rozmrazilo tak se dále upraví, odstopkuje, znovu přetřídí a v kalibrovaném množství zabalí. Co do přípravy je svým způsobem náročnější než u zeleniny. Sice se neblanšíruje, jeden krok tedy odpadá, ale přibývají další. Především důsledná kontrola. Ovoce je křehké a každé narušení může být zdrojem problému, o vzhledovém efektu nemluvě. Potom jde o již zmíněné odstopkování. Provádí se už po zmrazení, plody se nepomačkají, zůstanou neporušené. Půlení a odpeckování se děje ručně. U některých druhů nastupuje ještě plátkování i jiné dělení.
V čase došlo k výraznému posunu ve vnímání mraženého sortimentu. Už zdaleka nejde jen o velkoprovozy. Do hry vstoupila gastronomie v pohostinství, vzrostla také retailová klientela. V produkci jedné z nejprogresivnějších firem v branži proto z gruntu změnili úhel pohledu na konečné rozdělení sortimentu. Vedle už existující nabídky se zrodily dvě řady pro segment HoReKa – Premium a Foodservice. Řada Extra pak slouží výrobci jako jakýsi průzkum trhu. Produkty, většinou nové, jsou baleny v průhledných sáčcích. Zákazník má možnost i vizuální kontroly a výsledky prodeje spolurozhodují o zařazení produktu do výroby.
A co můžeme v jejich portfoliu najít? Jahody – celé i plátky, lesní směs, maliny, borůvky lesní… Ale i hrušky a jablka v kostce, brusinky, kousky ananasu, mango. Odpeckované višně i půlené švestky – mimochodem velice populární. Ještě lesní a zahradní směs, a od některých druhů další a další variety. To všechno je zřejmý argument pro fakt, že mrazírenství není „jen“ prosté zmrazování, ale plnohodnotná výroba potravin. V daném i přeneseném slova smyslu.
I když u nás existují pěstitelé – třeba rybízu, není to všechno. Je skutečností, že ne všechny odrůdy vhodné ke konzumaci začerstva, se hodí ke zmrazení. To znamená buď pěstitele pro vhodné sorty získat, nebo je dovézt. Jiným důvodem pro import může být zmizelá základna pro sběr volně rostoucího ovoce. To je případ borůvek. Výkupny neexistují a sběrači pochopitelně svůj úlovek prodají raději hned v čerstvém stavu a „za živé“.
U dovozu se potom část sortimentu importuje už ve zmraženém stavu – třeba právě borůvky, nebo mango. Aniž by se rozmrazilo tak se dále upraví, odstopkuje, znovu přetřídí a v kalibrovaném množství zabalí. Co do přípravy je svým způsobem náročnější než u zeleniny. Sice se neblanšíruje, jeden krok tedy odpadá, ale přibývají další. Především důsledná kontrola. Ovoce je křehké a každé narušení může být zdrojem problému, o vzhledovém efektu nemluvě. Potom jde o již zmíněné odstopkování. Provádí se už po zmrazení, plody se nepomačkají, zůstanou neporušené. Půlení a odpeckování se děje ručně. U některých druhů nastupuje ještě plátkování i jiné dělení.
V čase došlo k výraznému posunu ve vnímání mraženého sortimentu. Už zdaleka nejde jen o velkoprovozy. Do hry vstoupila gastronomie v pohostinství, vzrostla také retailová klientela. V produkci jedné z nejprogresivnějších firem v branži proto z gruntu změnili úhel pohledu na konečné rozdělení sortimentu. Vedle už existující nabídky se zrodily dvě řady pro segment HoReKa – Premium a Foodservice. Řada Extra pak slouží výrobci jako jakýsi průzkum trhu. Produkty, většinou nové, jsou baleny v průhledných sáčcích. Zákazník má možnost i vizuální kontroly a výsledky prodeje spolurozhodují o zařazení produktu do výroby.
A co můžeme v jejich portfoliu najít? Jahody – celé i plátky, lesní směs, maliny, borůvky lesní… Ale i hrušky a jablka v kostce, brusinky, kousky ananasu, mango. Odpeckované višně i půlené švestky – mimochodem velice populární. Ještě lesní a zahradní směs, a od některých druhů další a další variety. To všechno je zřejmý argument pro fakt, že mrazírenství není „jen“ prosté zmrazování, ale plnohodnotná výroba potravin. V daném i přeneseném slova smyslu.