Podíváme-li se na všechny významné úspěchy československé a poté české gastronomie, vždy byl u nich. Nechyběl v Bruselu při světové výstavě, byl i na La Tour Eiffel v restauraci En plaine ciel roku 1966. Samozřejmě se stal jedním z hitů naší restaurace v Montrealu, ještě musíme připočíst EXPO 1970 v Ósace. Zkrátka byl a je všude tam, kde československé pohostinství slavilo světový úspěch. Kdo je ten tajemný, který všude otevíral brány české gastronomie světu?
Geniální světlý ležák Plzeňský Prazdroj, či Pilsner Urquell, chcete-li. Fenomén, který určil směr světové výroby piva. Proč vlastně plzeňský klenot zmiňuji?
Na scéně se objevilo nové hodnocení kvality práce právě se zmíněným pivem. Zřídil a spravuje jej sám producent. Dostalo název Hvězda sládků a jde o "... nový typ hodnocení českých hospod a restaurací, zaměřený na celkovou péči o pivo." Hvězda, zpodobněná na kovové plaketě, je udělována vždy na jeden kalendářní rok a je garantem špičkové kvality. Pro upřesnění, hodnocení se netýká jen "plzeňského blonďáka" - tak nazývali Prazdroj ve světě - ale všech značek piv z portfolia společnosti. Prazdroj ovšem tvoří cca polovinu oceněných. Ostatními jsou restaurace zbývajících pivovarů skupiny, tedy Gambrinusu, Radegastu a Velkopopovického Kozla.
Ve světle této informace vám jistě vytane a mysli jiné hodnocení, už více než desetileté, Czech Specials. Tato značka se také zabývá hodnocením restaurací v celkovém obraze. S prioritním zaměřením na kuchyni. Není myslím od věci si tyto dvě aktivity přiblížit v jakémsi jednoduchém porovnání.
Czech Specials - existuje jedenáctým rokem, hodnotí restaurace jako celek. Zájemce o certifikaci žádá, podmínkou je splnění určitých kritérií a je udělována na tři roky. Poté musí restaurace znovu žádat a projít novou kontrolou.
Hvězda sládků - předmětem hodnocení je péče o kvalitu piva a jeho ošetření. Také způsob čepování a výsledná úroveň hotového piva. Ale i čistota a hygiena výčepu, trubek, a samozřejmě pivního skla. I zde musí žadatel splnit jisté podmínky, hodnocení běží po roce znovu, a hodnotí se restaurace nové, ty, které neuspěly, i aktuální držitelé. Hodnocení Hvězdy je anonymní - na rozdíl od Czech Specials, kde kontroloři svoji návštěvu předem avizují. Což může být poněkud zavádějící. Co se potom pravidel týká, v obou případech jsou přísná a není samozřejmostí jim dostát.
Existence těchto značek dává velké možnosti pro potvrzení největší možné kvality restaurací. Pokud totiž některá drží ocenění obě, je nabíledni, že její úroveň je na požadované výši a riziko blamáže se blíží nule.
Na závěr uvádím dvě restaurace - jediné, jež jsem zatím objevil, které mají obě značky v držení. Jsou to pražský Kulaťák a restaurace Hotelu Srní u Kašperských Hor. Pokud obě restaurace znáte můžete potvrdit, že udělení - to i to - jsou zcela na místě.
Jak vidno, když dva dělají totéž, může to být totéž. V dnes popsaném případě pak je to jistě dobře. Možnosti ke spolupráci obou značek jsou otevřené, výzvy vyslovené. Vše další ukáže čas.
Na scéně se objevilo nové hodnocení kvality práce právě se zmíněným pivem. Zřídil a spravuje jej sám producent. Dostalo název Hvězda sládků a jde o "... nový typ hodnocení českých hospod a restaurací, zaměřený na celkovou péči o pivo." Hvězda, zpodobněná na kovové plaketě, je udělována vždy na jeden kalendářní rok a je garantem špičkové kvality. Pro upřesnění, hodnocení se netýká jen "plzeňského blonďáka" - tak nazývali Prazdroj ve světě - ale všech značek piv z portfolia společnosti. Prazdroj ovšem tvoří cca polovinu oceněných. Ostatními jsou restaurace zbývajících pivovarů skupiny, tedy Gambrinusu, Radegastu a Velkopopovického Kozla.
Ve světle této informace vám jistě vytane a mysli jiné hodnocení, už více než desetileté, Czech Specials. Tato značka se také zabývá hodnocením restaurací v celkovém obraze. S prioritním zaměřením na kuchyni. Není myslím od věci si tyto dvě aktivity přiblížit v jakémsi jednoduchém porovnání.
Czech Specials - existuje jedenáctým rokem, hodnotí restaurace jako celek. Zájemce o certifikaci žádá, podmínkou je splnění určitých kritérií a je udělována na tři roky. Poté musí restaurace znovu žádat a projít novou kontrolou.
Hvězda sládků - předmětem hodnocení je péče o kvalitu piva a jeho ošetření. Také způsob čepování a výsledná úroveň hotového piva. Ale i čistota a hygiena výčepu, trubek, a samozřejmě pivního skla. I zde musí žadatel splnit jisté podmínky, hodnocení běží po roce znovu, a hodnotí se restaurace nové, ty, které neuspěly, i aktuální držitelé. Hodnocení Hvězdy je anonymní - na rozdíl od Czech Specials, kde kontroloři svoji návštěvu předem avizují. Což může být poněkud zavádějící. Co se potom pravidel týká, v obou případech jsou přísná a není samozřejmostí jim dostát.
Existence těchto značek dává velké možnosti pro potvrzení největší možné kvality restaurací. Pokud totiž některá drží ocenění obě, je nabíledni, že její úroveň je na požadované výši a riziko blamáže se blíží nule.
Na závěr uvádím dvě restaurace - jediné, jež jsem zatím objevil, které mají obě značky v držení. Jsou to pražský Kulaťák a restaurace Hotelu Srní u Kašperských Hor. Pokud obě restaurace znáte můžete potvrdit, že udělení - to i to - jsou zcela na místě.
Jak vidno, když dva dělají totéž, může to být totéž. V dnes popsaném případě pak je to jistě dobře. Možnosti ke spolupráci obou značek jsou otevřené, výzvy vyslovené. Vše další ukáže čas.