Jídelní vozy – okno do české gastronomie

Jídelní vozy – okno do české gastronomie

Denně křižuje Evropu i republiku zhruba na osm desítek vlakových spojení Českých drah, jejichž souprav jsou součástí. Umocňují lidem prožitek z jízdy prostřednictvím pohostinského gastronomického servisu. A to bez jednoho už celých šedesát let.


2-jlv.jpg     3-jlv.jpg

Ano, jde o jídelní a bistro vozy společnosti JLV. Ta, zejména v posledním čase, zapracovala na úrovni svých služeb a posunula ji na roveň novým vlakům třetího milénia, ve kterých je provozuje.  Ovšem nebylo tomu tak vždy. Jídelní vozy, provozované často zahraničními firmami, byly pro většinu cestujících nedostupné. Navíc, upřímně řečeno, obsluha nepatřila k výkvětu oboru, o jídle to platilo obdobně. Lístek bez nápadu, nápoje teplé… V zrcadle cen, jež bylo nutno zaplatit, nebývala návštěva restauračního vagónu žádným velkým potěšením. 
 
4-jlv.jpg     5-jlv.jpg

Na druhou stranu je třeba říci jedno: situace se neustále zlepšovala, cenová politika se přiblížila kamenným restauracím na akceptovatelnou mez. V tom čase začal také boj o kvalitu nabízených jídel a nápojů. Jsme zemí s úspěšnou pivní tradicí, potěšujícím krokem tedy bylo zavedení čepovaného piva.  Stran jídla byla cesta poněkud zdlouhavější. 
 
6-jlv.jpg     7-jlv.jpg

V současnosti přináší své ovoce spolupráce JLV s Asociací kuchařů a cukrářů ČR (AKC). Byl nastaven koncept lokálnosti a sezónnosti, který dnes vyznává většina kuchařského světa. Při AKC vznikl tým kuchařů, který čtyřikrát do roka připravuje ke konzultaci návrh menu pro to, které roční období. Sezónnost a regionálnost je téma vděčné, snadno se pro ně vyhledávají tradiční receptury v české historii, které po určité modernizaci jsou základem nabídky. Problém může nastat jinde. Jednak je celá Česká republika rozlohou menší než některé významné agrární regiony v gastronomických velmocech Evropy. Potom nemáme moře, což zatím nedokážeme nahradit orientací na ryby sladkovodní. Určitou limitou je také příprava. Jídla se připravují centrálně, ve velkokuchyni JLV. Je tedy nutné dbát na to, aby šla rychle a dobře upravit ve vozech před samotným servisem. Potom také situaci dílem znesnadňuje lokace naší země. Možnosti a sortiment zejména rostlinné produkce okolo padesáté rovnoběžky není tak široký, jako v krajinách okolo Středozemního moře. Ošetřit celoroční nabídku bez toho, aby se vyhnula opakování, není tedy jednoduché. 
 
8-jlv.jpg     9-jlv.jpg

Nicméně se daří dobře využívat možností nových technologií, vnímavě podle nich upravovat receptury české tradice – za použití původních druhů surovin, a skrze ně otevírat okno do jistě atraktivní české kuchyně.

U vědomí toho, že pro mnohé zahraniční turisty je návštěva jídelního vozu prvním kontaktem s naší gastronomií, a v souvislosti i naším významným jubileem vkládají do výběru a přípravy jídel všichni zúčastnění veškerou péči. Mezi dezerty například figuruje jeden - tvarohové šišky - který, nese značku Czech Specials
 
10-jlv-pripadne-na-konec.jpg


Autor: Milan Ballík